Hoe verwijder je littekens van puistjes?

Heb je last van puistjes? De meeste puistjes verdwijnen vaak zonder sporen achter te laten, maar het komt voor dat er een littekentje ontstaat. Bijvoorbeeld als er sprake is van acne die voor een flinke ontsteking heeft gezorgd. Dan is de kans groot dat je huid beschadigd is en er een litteken ontstaat. Dat kan je als cosmetisch storend ervaren, maar in dat geval is er goed nieuws. Acne littekens zijn namelijk minder zichtbaar te maken en daar hebben wij verschillende behandelmethoden voor.

Acne littekens

Wat is een litteken of acne litteken? Een litteken is een afwijking van de huid die door uiteenlopende oorzaken kan ontstaan. Bijvoorbeeld door een brandwond of na genezing van een ontsteking in je huid, zoals acne. De kans dat je te maken krijgt met littekens van puistjes is groter bij ernstige acne en vooral als de ontsteking een lange tijd duurt.

Extra hoog risico op littekens

Er zijn verschillende soorten acne met een extra hoog risico op littekens, zoals acne conglobata, acne excoriée en acne ectopia. De eerstgenoemde vorm komt vooral voor op de rug bij mannen. De tweede vorm is vaak te zien bij jonge vrouwen die puistjes/ontstekingen uitknijpen of openkrabben, waardoor de ontsteking verergert en er in het gezicht littekens kunnen ontstaan. De derde vorm betreft grote onstekingen die onder meer in de liezen, oksel en op de billen voorkomen.

Soorten acne littekens

Naast verschillende vormen van acne zijn er ook diverse soorten acne littekens te onderscheiden. Hypertrofische littekens zijn verdikt en hebben vaak een rozerode kleur. Dit zijn littekens van puistjes die vaak vanzelf, maar niet altijd, minder zichtbaar worden. Keloïd littekens hebben een abnormale verdikking en zijn donkergekleurd. Atrofische littekens liggen vaak wat dieper in de huid en bestaan uit een dun laagje littekenweefsel.

Littekens van puistjes verminderen

Het is niet altijd mogelijk om littekens van puistjes volledig te verwijderen, maar littekens zijn vaak wel minder zichtbaar te maken. Onze huidtherapeuten beoordelen je huid tijdens een consultgesprek. Zo bepaalt de diepte, locatie en kleur van het litteken net als het type litteken welke behandeling het beste resultaat oplevert.

Behandeling acne littekens

Acne littekens zijn op verschillende manieren te behandelen. Indien er echter sprake is van actieve acne dan is het van belang om dit eerst te behandelen. Er vindt dan eerst een diepe reiniging van de huid plaats om acne te verwijderen. Als de ontstekingen in je huid onder controle zijn, kan de behandeling voor het verminderen van littekens door puistjes starten. Er zijn daarvoor verschillende opties, zoals door een sterke peeling te gebruiken die op je huid is afgestemd. Of door acne littekens met een CO2 laser of met microneedling te behandelen. Een combinatie van deze behandelmethoden behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Atrofische littekens behandelen

Heb je last van atrofische littekens die door puistjes zijn ontstaan? In dat geval maken wij doorgaans gebruik van een gefractioneerde CO2 laser. De laser zorgt ervoor dat er in het litteken microgaatjes ontstaan om daarna in de huid warmte te verspreiden. Dit heeft tot gevolg dat zowel collageen als elastine geactiveerd worden, waardoor je huid zich vernieuwt. Bij de littekens door puistjes vindt er door de laserbehandeling een vermindering en afvlakking plaats, waarbij het litteken kleiner wordt en de kleurtint normaliseert.

Hypertrofische littekens verminderen

De CO2 laser is eveneens in te zetten om hypertrofische littekens als gevolg van puisten te verminderen. Bij deze behandeling is er sprake van een verandering van de complete structuur van het litteken en vindt er huidvernieuwing plaats. Het litteken wordt hierdoor zowel vlakker als meer soepel net als dat er sprake is van kleurverbetering. Mocht het hypertrofische litteken erg rood zijn dan is het mogelijk dat wij een pulsed dye laser gebruiken. Tijdens het eerste consult bespreken wij altijd de behandelmogelijkheden om littekens van puisten te verwijderen of meer concreet, te verminderen.

Keloïd littekens behandelen

Er zijn bepaalde littekens door puistjes die niet door ons niet goed te verwijderen of te behandelen zijn. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je zogenoemde keloïd littekens hebt, omdat er in de huid dan te veel activiteit is. Mochten wij hierdoor geen laserbehandeling kunnen uitvoeren dan is er een andere oplossing. Wij werken in onze kliniek namelijk samen met een dermatoloog en indien wij de behandeling niet kunnen uitvoeren is het mogelijk om je door te verwijzen. Een dermatoloog kan keloïd littekens bijvoorbeeld behandelen met neuraaltherapie of met corticosteroïden.

Tips om je littekens te verzorgen

Je krijgt van ons altijd adviezen met betrekking tot de voorzorg en nazorg voor het behandelen van littekens van puisten. Tips om je littekens te verzorgen zijn belangrijk om op te volgen om het beste resultaat te realiseren. Het is bijvoorbeeld van belang om het litteken na behandeling uit de zon te houden en je huid goed te hydrateren. Uiteraard spreekt het ook voor zich om van binnenuit je huid te stimuleren door gezond te eten, zoals met voedselproducten die rijk zijn aan antioxidanten.

Gratis consult voor jou

Wil je graag van je littekens door puistjes af of deze in elk geval minder zichtbaar laten maken? Reserveer een gratis consult bij Huidzorg Klinieken in een vestiging van je keuze.