Wat is couperose?

Couperose is een huidaandoening of huidziekte in de vorm van een vaatafwijking. Heb je bijvoorbeeld zichtbare bloedvaten in je gezicht? Dit zijn verwijde vaten die vaak een rode kleur hebben, maar ook paars en blauw komen als kleur voor. Couperose is een onschuldige aandoening, maar je kan de toename van kleine bloedvaten op je wangen, neus of elders op je gezicht natuurlijk wel als cosmetisch storend ervaren. De zichtbare aanwezigheid door de afwijkende kleur van je huid verdwijnt niet vanzelf. Wil je er vanaf dan hebben wij voor couperose een effectieve behandeling beschikbaar.

Oorzaak van couperose

Couperose ontstaat als gevolg van het slapper worden van oppervlakkige aders in de huid, waardoor de vaten zich verwijden. Er zijn verschillende oorzaken te onderscheiden voor de ontwikkeling van couperose. Een factor die de kans groter maakt dat je couperose krijgt, is erfelijkheid. Je ziet vaak dat binnen families meerdere mensen couperose krijgen. Een andere belangrijke factor is blootstelling aan uv-licht ofwel zonlicht. Daarnaast hebben mensen met een licht huidtype meer kans om de huidaandoening te krijgen. Het gebruik van alcohol draagt eveneens bij aan een groter risico net als temperatuurschommelingen. Ook het veelvuldig gebruiken van crème met corticosteroïd bevordert de kans op couperose.

Zo herken je couperose

Couperose is herkenbaar aan rode en blauwe vaatjes die zichtbaar aanwezig zijn en vooral vaak op het gezicht gelokaliseerd zijn. Bijvoorbeeld op de wangen, maar ook op de neus, kin of boven de ogen. Overigens lijkt couperose enigszins op rosacea, maar dit is een andere aandoening. Je kan bij ons net als voor een couperose behandeling overigens ook terecht voor een rosacea behandeling. Couperose verdwijnt een moment als je er even druk op uitoefent met je vinger. Dit duurt echter maar een paar tellen en dan komt de rode, blauwe of paarse kleur weer terug. Naast dat de kleur van verwijde vaten anders is dan de rest van je huid is er nog een herkenningspunt. Je kan bijvoorbeeld klachten ervaren, zoals jeuk en branderigheid of een tinteling of prikkeling voelen. Dit is natuurlijk heel vervelend en een extra reden om te overwegen couperose te laten behandelen. De diagnose is overigens door onze huidtherapeut op het blote oog vast te stellen.

Couperose behandelen

Couperose verdwijnt niet vanzelf, maar er is gelukkig een eenvoudige behandelmethode voor beschikbaar. Wij behandelen couperose met een laser om de roodheid die door de verzwakte vaatwanden veroorzaakt wordt te laten verdwijnen. Er zijn gemiddeld maar één tot vier behandelingen met de laser nodig om de roodheid te verminderen. Gemiddeld is er drie tot vier weken nodig voordat je het resultaat van de behandeling zit. Dit komt omdat het lichaam de beschadigde vaten zelf moet opruimen. Tussen de behandelingen is er sprake van een rustperiode van vier weken om je huid te laten herstellen. De laser geeft een korte energiepuls af en dit voelt aan als een klein speldenprikje. Je huidtype bepaalt net als de omvang van de couperose hoeveel laserbehandelingen er exact nodig zijn. Ontdek hier meer informatie over een vaatafwijking behandelen.

Is couperose te voorkomen?

Het is, als je een gevoelige, dunne en lichte huid hebt, belangrijk om je huid goed te verzorgen. Er is geen oplossing die ervoor zorgt dat je nooit in je leven te maken krijgt met couperose. Het is wel mogelijk om zoveel mogelijk risicovolle factoren uit te sluiten. Bijvoorbeeld door je huid niet onbeschermd aan zonlicht bloot te stellen. Daarom is het zo belangrijk om een zonnebrandcrème met een hoge factor (minimaal factor 30) te gebruiken. Het is eveneens mogelijk om zelf ervoor te zorgen dat temperatuurschommelingen zoveel mogelijk worden gekomen. Je kan als je gevoelig bent voor couperose dan ook beter geen bezoek aan de sauna brengen. Verder is bekend dat alcohol een negatief effect heeft, zodat je alcoholische drankjes voortaan beter kan laten staan.

Boek gratis en vrijblijvend een eerste consult

Heb je last van couperose en wil je de natuurlijke kleur van je huid weer terug? Boek dan een eerste gratis en vrijblijvend consult bij Huidzorg Laserklinieken. Onze huidtherapeut kan op het blote oog vaststellen of er sprake is van couperose. Daarnaast vindt er een beoordeling plaats van je huidtype en van de grootte van het netwerk van de bloedvaten. Dit is nodig om een indicatie te geven voor het aantal behandelingen dat nodig is. Uiteraard bespreekt onze huidtherapeut ook je wensen en krijg jij alle gelegenheid om vragen te stellen. Daarna volgt een behandelplan en krijg je, als je voor behandeling van couperose kiest, de gelegenheid een behandelafspraak te maken. Wij hebben meerdere vestigingen in Nederland, zodat je voor een consult en behandeling de keuze hebt in waar je naartoe wilt gaan.