Hoe ontstaat een wijnvlek en wat is het precies?

Een wijnvlek, ook wel een naevus flammeus genoemd, is een opvallende rode vlek op de huid die ontstaat door bloedvaatjes die wijder staan dan normaal in de huid. Meestal is een wijnvlek bij de geboorte al zichtbaar en deze kan met de jaren groter worden. Vaak komt een wijnvlek voor in het gezicht of in de hals, maar deze kan ook op andere plekken op het lichaam voorkomen. Wijnvlekken zijn voornamelijk cosmetisch storend. Ook zijn ze moeilijk te camoufleren met make up door de intense kleur die ze hebben.

Wat zijn wijnvlekken nou eigenlijk?

Een wijnvlek is een aangeboren vaatafwijking die te herkennen is aan sterk uitgezette bloedvaatjes in de huid. Ook komen ze bijna altijd voor in het gezicht en in de hals. Ongeveer 0,3% tot 0,5% van de kinderen wordt geboren met een wijnvlek. Er zit geen verschil tussen het aantal jongens of het aantal meisjes met een wijnvlek. Het is een onschuldige aandoening, maar ze worden wel vaak als cosmetisch storend gezien door de patiënten. Wijnvlekken verdwijnen helaas nooit uit zichzelf.

Oorzaken van wijnvlekken

Er is geen precieze oorzaak bekend van het ontstaan van wijnvlekken. Wel is het zo dat het bewezen is dat het ontstaan van een wijnvlek begint in een embryonale fase door een verandering van de structuur in het DNA. Er is bewezen dat roken, het gebruiken van veel alcohol of het gebruik van medicatie tijdens de zwangerschap geen invloed heeft op het ontstaan van wijnvlekken, veel mensen denken dat deze dingen wel invloed hebben op een wijnvlek maar dit is niet het geval. Wel is het vermoedelijk dat erfelijke factoren een rol spelen bij het ontstaan van wijnvlekken, maar dit is nog niet bewezen.

De symptomen van wijnvlekken

Bij de geboorte van een baby met een wijnvlek, ziet de wijnvlek eruit als een vlakke roze verkleuring van de huid. Wanneer het kind tot volwassen groeit, kunnen de bloedvaatjes verder uit gaan zetten waardoor de wijnvlek donkerder, dikker, en groter wordt. Het gaat er dan uitzien als een grote verdikte paarsachtige vlek. Bij sommige gevallen kan een wijnvlek gepaard gaan met een neurologische afwijking. Wijnvlekken zijn geen hemangioom. Hemangioom is een plaatselijke toename van bloedvaatjes.