Steelwratten

Steelwratjes worden ook wel fibromen (fibroma pendulum) genoemd. De steelwratten zijn kleine, zachte stukjes wild vlees die huidkleurig of donkerkleurig zijn. Het zijn geen echt wratten als hoe we ze normaal gesproken kennen, want andere wratten worden veroorzaakt door een virus en zijn besmettelijk. Steelwratten zijn niet besmettelijk en ze doen over het algemeen geen pijn.

Hoe ontstaan steelwratten?

Er is op dit moment nog geen echte oorzaak voor het ontstaan van steelwratjes bekend. Helaas, want daardoor kan je zelf ook niet echt iets doen om ze te voorkomen. Wel weten we dat steelwratjes ontstaan door een verstoring in het vetweefsel van de huid. Hierdoor vormen bindweefselcellen onder de huid goedaardige tumoren, die eruitzien als een soort kleine uitstulpingen aan de huid.

Wie hebben er het meeste last van steelwratten?

Iedereen kan last krijgen van steelwratjes. Van alle volwassen mensen heeft ongeveer 46% wel 1 of meerder steelwratjes. Er zijn meer vrouwen dan mannen die er last van hebben. De steelwratten komen meestal voor in de huidplooien. Hierbij kan je denken aan de oogleden, de oksels, de liezen en de hals. Hoewel er eerder in dit blog werd gezegd dat er geen directe oorzaak is, valt het op dat mensen die wat zwaarder zijn waken last hebben van steelwratten. Ook bij mensen met onstabiele hormoonhuishoudens komen steelwratjes vaker voor. Voorbeelden hiervan zijn zwangere vrouwen, vrouwen in de overgang en ander situaties waarbij de hoeveelheid van het vrouwelijke hormoon oestrogeen wisselend is.

Last van de steelwratjes?

Ook al doen de steelwratjes van zichzelf geen pijn, kan het toch zijn dat jij een steelwratje op een vervelende plek hebt. Onder je borst bijvoorbeeld kan pijn gaan doen wanneer er een bh-beugel tegenaan zit. Buiten dat steelwratjes op sommige plekken pijn kunnen doen vinden veel mensen het niet zo’n mooi gezicht als ze steelwratjes hebben. Wanneer jij pijn ervaart of wanneer je jezelf onzeker voelt door steelwratjes kan je contact met ons opnemen om de oplossing door te spreken.