Wat te doen tegen puistjes door hormonen?

Heb je last van puistjes door hormonen dan kan je dat als heel vervelend ervaren. Hormonen hebben invloed op de huid en bij de een wat meer dan bij de ander. Het is mogelijk dat het een vorm van hormonale acne is. Je bent bij onze huidtherapeuten in vertrouwde handen als je graag je hormonale acne wilt verminderen.

Hormonale acne

Puistjes door hormonen betreft een huidaandoening waarbij je ook last kan hebben van onderhuidse ontstekingen en mee-eters. Tijdens de puberteit vormt acne zich vooral door hormonen, waarbij je lichaam androgeen aanmaakt en invloed heeft op de talgproductie van de talgklieren. Door de toename van talg en door verhoorning van de afvoergang van de talgklier is het mogelijk dat je poriën verstopt raken en acne ontstaat.

Naast een acnebehandeling bij ons in de kliniek zijn er overigens een aantal aanvullende manieren om zelf puistjes door hormonen verminderen. Naast de puberteit zijn er nog andere hormonale oorzaken aan te wijzen voor het ontstaan van acne zoals, zwangerschap of de overgang. De hormonen verantwoordelijk voor het ontstaan van acne zijn: androgenen ofwel het mannelijke hormoon testosteron, progesteron en oestrogeen. Er zijn bij volwassenen overigens verschillende oorzaken van acne aan te wijzen.

Hoe herken je puistje door hormonen?

De mate van acne ten gevolge van hormonen verschilt per persoon. Zie je steeds op dezelfde plek een pukkel verschijnen, zoals op je kin of op de kaaklijn? De kans bestaat dat er dan sprake is van hormonale acne. Op deze locaties van je gezicht is het talgniveau vaak hoger. Er zijn verder verschillende kenmerken waaraan puistjes door hormonen te herkennen zijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van pustels of papels. Deze beide vormen van hormonale puistjes betreft een ontstekingsgevoelige acne. Een pustel is gevuld met pus en aan de onderkant rood.

Een papel lijkt op een kleine roze pukkel en kan pijnlijk zijn. Ook pukkels met een wit kopje die onder het huidoppervlak verstopt blijven, zijn een aanwijzing dat er sprake is hormonale acne. Acne is overigens eveneens te herkennen aan comedonen (mee-eters). Bij meer ernstige vormen van hormonale acne kan je te maken hebben met cysten of nodules. Een cyste is een diepe onzuiverheid / ontsteking in je huid gevuld met pus. Dit is een vorm van acne waar je een litteken aan kan overhouden. Een nodule bevindt zich eveneens diep onder de huid en is niet alleen pijnlijk, maar veelal ook groot.

• Comedonen (mee-eters) en puisten met witte kop
  • Papels en pustels
  • Nodules en cysten

huidzorgklinieken

Acne behandeling voor puistjes door hormonen

Er is een effectieve acne behandeling mogelijk om puistjes door hormonen te verminderen. Onze huidtherapeut richt zich daarbij op het verbeteren van de conditie van je huid met als doel het verminderen van de talgproductie. Het is hierbij belangrijk om in de diepte van de huid te werken. Om de talgklieren aan te pakken, maken wij onder meer gebruik van peelings met verschillende zuren, waaronder salicylzuur. Dit is een effectieve behandelmethode om de activiteit in de huid te verminderen. Vaak wordt een peeling gecombineerd met lasertherapie met als doel het doden van bacteriën. De laser zorgt tevens voor het verwarmen van talg, waardoor de aanmaak van talg wordt geremd.

De voorbereiding begint thuis al

Het is, voordat je bij onze huidtherapeut een behandeling ondergaat, van belang om je huid thuis voor te bereiden. De thuisbehandeling start ongeveer twee weken voor de behandeling met als doel het effect van de acnebehandeling te vergroten. Door thuis al bezig te gaan met het voorbereiden van je huid, wordt deze rustiger en vindt er een proces van exfoliatie plaats. Deze voorbereiding zorgt voor het op een milde manier verwijderen van de bovenste huidlaag. Je krijgt uitgebreid advies over de voorbereiding en verzorgingsproducten.

Verzorg je huid goed

Bij hormonale acne is het extra belangrijk om je huid op een goede manier te verzorgen. Je huid is nu eenmaal gevoeliger en raakt dan ook sneller geïrriteerd. Gebruik daarom vooral huidproducten met een mild karakter. Onze huidtherapeut voorziet je bij een acnebehandeling uiteraard van professioneel advies om je huid te blijven verzorgen.

Wil je hormonaal acne verminderen? Reserveer direct gratis en vrijblijvend een eerste consult bij Huidzorg Laserklinieken.