Wat gebeurt er als je zelf een steelwratje wegnijdt?

Wil je steelwratjes zelf verwijderen? Er zijn verschillende manieren om zelf aan de slag te gaan en bijvoorbeeld een steelwratje af te knippen. Of het verstandig is om steelwratjes zelf te verwijderen met een schaar in de hand is nog maar de vraag. Er bestaat namelijk een kans dat bij het afknippen van een steelwratje er een beschadiging van je huid ontstaat. Dat risico wil je natuurlijk liever niet lopen. Ook andere huis- tuin- en keukenmiddelen zijn vaak geen oplossing om steelwratjes te verwijderen. Wil je er vanaf dan kan je het beste een professionele behandeling ondergaan bij een van onze huidtherapeuten.

Zo herken je een steelwratje

Er bestaan allerlei soorten wratjes en je moet dus ook nooit zomaar een schaar pakken om van dat wat je denkt dat een steelwratje is, weg te knippen. Steelwratjes zijn overigens wel gemakkelijk te herkennen, want je ziet vaak een steeltje uit je huid steken. Er zijn echter ook andere vormen van steelwratjes, zoals met een gelaagd uiterlijk of als draadvormig fibroom. De huiduitstulping heeft doorgaans een diameter van niet meer dan 5 millimeter en is veelal niet langer dan 10 millimeter. Steelwratjes kunnen gaan jeuken en irriteren. Dat is natuurlijk heel vervelend. Komen de fibromen op zichtbare plaatsen voor, zoals in je hals of bij je ogen dan ervaar je dat misschien als ontsierend. Ga dan niet zelf steelwratjes verwijderen door deze weg te snijden, want dan loop je verschillende risico’s.

Steelwratje zelf wegsnijden of afknippen: beter van niet

Het is begrijpelijk dat je naar een snelle manier zoekt om van je steelwratje af te komen, maar steelwratjes zelf wegsnijden of afknippen is af te raden. Bij het wegsnijden of afknippen kan je huid namelijk beschadigen. Na het wegsnijden kan je huid gaan bloeden en ontstaat er mogelijk een wondje. Bij het zelf wegsnijden van een steelwratje bestaat dan de kans dat er een ontsteking of infectie ontstaat. Op de plek waar de huid beschadigd is geraakt, kunnen bacteriën binnendringen die voor een huidinfectie zorgen. Je loopt bovendien extra risico op infecties als je diabetes of huidkanker hebt. Om een infectie te voorkomen, is het aan te raden om niet zelf steelwratjes weg te snijden. Zelfs als je een steriel schaartje gebruikt, bestaat er een kans dat het wondje gaat ontsteken. Als je zelf een steelwratje wegsnijdt, loop je dus de volgende risico’s:

• Bloeden
  • Huidbeschadiging
  • Infectie

Wat is de oorzaak van steelwratjes?

Er is niet slechts één steelwratjes oorzaak aan te wijzen, want er zijn meerdere factoren die daar invloed op hebben. Het komt het vaakst voor dat deze fibromen als klein huidgezwel spontaan ontstaan, zoals in de hals of nek net als bij oogleden, in oksels of op armen, maar ook onder de borsten. Je ziet steelwratjes meestal ontstaan op plekken van je lichaam waar het warm is. Hormoonschommelingen zijn als een oorzaak aan te wijzen, zoals bij vrouwen in de overgang of tijdens zwangerschap. Ook overgewicht en de leeftijd zijn factoren die een rol spelen. Een andere oorzaak van het ontstaan van steelwratjes zijn de genen. Heb je diabetes mellitus dan bestaat er een grotere kans dat je steelwratjes krijgt en moet je deze in verband met infectiegevaar zeker niet zelf wegsnijden. Er is nog een andere mogelijke oorzaak aan te wijzen en dat is als je last hebt van slecht genezende wondjes of van wrijving tussen lichaamsdelen.

Steelwratjes professioneel laten verwijderen

Wil je van je steelwratjes af, maak dan een verstandige keuze en laat de schaar of ander instrument liggen. Je kan bij ons op een professionele en snelle manier je steelwratjes laten verwijderen. Onze huidtherapeuten hebben verschillende behandelmethoden beschikbaar om fibromen efficiënt en vakkundig te laten verwijderen. Steelwratjes zijn simpelweg te bevriezen of te verbranden ofwel door middel van cryotherapie te verwijderen of door te coaguleren. Je merkt tijdens de behandeling een intense hitte op je huid, maar dit duurt niet langer dan een paar seconden. Na de behandeling ontstaat er een blaartje of een korstje op het wondje. Ook is het mogelijk dat je huid ter plekke enigszins rood wordt en eventueel wat licht gezwollen raakt. Het is normaal dat je huid branderig aanvoelt. Er is voor het verwijderen van fibromen veelal maar een enkele behandeling nodig.

Boek een gratis consult bij Huidzorg Laserklinieken

Om te voorkomen dat je bij het zelf wegsnijden van een steelwratje je huid beschadigt of dat er een infectie ontstaat, kan je bij ons een professionele behandeling ondergaan. Het eerste consult is gratis en vrijblijvend. Steelwratjes gaan niet vanzelf weer weg, maar zijn direct verdwenen als je bij ons voor een behandeling komt. Onze huidtherapeut bekijkt je fibromen en bespreekt de behandelmethode om de steelwratjes te verwijderen. Huidzorg Laserklinieken heeft meerdere vestigingen en het eerste gratis consult boek je gemakkelijk bij een vestiging in je omgeving.